درهمتنیدگی ایرانیت و اسلامیت نقطه اوج تمدن سازی بوده است
ایسنا/فارس دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: پیشینه تاریخی ما نشان میدهد که هرجا تجلل، ایرانیت و اسلامیت در هم تنیده شده، نقطه اوج و شکوفایی و تمدن سازی ما بوده است. بابک شمشیری چهارشنبه ۱۶ تیرماه در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی که میزبانی آموزش و پرورش فارس در حال برگزاری
ایسنا/فارس دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: پیشینه تاریخی ما نشان میدهد که هرجا تجلل، ایرانیت و اسلامیت در هم تنیده شده، نقطه اوج و شکوفایی و تمدن سازی ما بوده است.
بابک شمشیری چهارشنبه ۱۶ تیرماه در سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی که میزبانی آموزش و پرورش فارس در حال برگزاری است با بیان اینکه هویت هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد و حوزههای مختلف علمی را در بر میگیرد، افزود: مسئله اصلی این است که انسان دارای لایههای مختلف هویتی اعم از لایههای اخلاقی، مذهبی،اجتماعی،جهانی،ملی،جنسیتی و دیگر موارد است که همگی لایههای هویتی را شکل میدهند.
دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: مشکل اساسی زمانی پیش میآید که بین لایه های هویتی، تعارض ایجاد شود و بحران هویت نتیجه همین تعارض هاست و هویت سالم هویتی است که به صورت سازمان یافته بتواند این لایهها را در کنار هم قرار دهد.
شمشیری با بیان اینکه در بحث هویت دو مفهوم اساسی هویتیابی و شکلگیری هویت وجود دارد که در امر تعلیم و تربیت مؤثر است، اضافه کرد: هویت ملی، یکی از لایههای اصلی هویت اجتماعی است که ممکن است دچار آسیب بشود.
وی سه عنصر، ایرانیت، اسلامیت و تجلل را در شکلگیری هویت حائز اهمیت دانست و گفت: بُعد تجلل به این لحاظ در شکل گیری هویت موثر است که تا دیگری نباشد، هویتی شکل نخواهد گرفت.
دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی تاکید کرد که تعارض بین این سه بُعد در ۱۵۰ سال گذشته وجود داشته است و هنوز نتوانستیم به یکپارچگی در این مورد برسیم که نظام تعلیم و تربیت باید در این مورد ایفای نقش کند، گفت: در دوره بعد از اسلام در بحث معماری، تفکر و اندیشههای بزرگان، تلفیق این ابعاد را میتوان دید.
شمشیری تاکید کرد: اگر بخواهیم در امر حفظ هویت به نتیجه برسیم، باید برنامه و راهکارهایمان در راستای تلفیق و یکپارچهسازی این سه عنصر باشد.
دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی، در خصوص فلسفه برگزاری همایشهای علمی اظهار کرد: سیاستها،برنامهریزیها تفکرات و طرحها معمولا از سوی مدیران و سیاستگذاران، بدست کارگزاران و مجریان میرسد و انتظار میرود که کارگزاران این تعقل و اندیشهها را در عمل پیاده سازی کنند.
شمشیری ادامه داد: همایشهای علمی روند معکوس دارد از این نظر که این فرصت فراهم میشود تا کارگزاران و مجریان در صحنه آموزش و پرورش، اعم از معلمان و مربیان، بتوانند یافتههای علمی، طرح ها و نقد های خود را مطرح کنند و به دست مدیران برسانند.
او بیان کرد: با توجه به فرصت اندکی که در اختیار داشتیم اما استقبال از این همایش چشمگیر بود، بطوری که در مقالات علمی ۴۹۹ مقاله به دبیرخانه همایش رسید.
شمشیری عنوان کرد: در فرایند داوری از این مجموعه مقالات علمی حدود ۵۰ اثر انتخاب شد که ۲۲ اثر بصورت شفاهی و ۲۸ مقاله بصورت پوستر در این همایش ارائه و پس از همایش نشر داده خواهد شد و برای داوری مقالات علمی از دانشگاه های مختلف کشور کمک گرفتیم.
دبیر علمی سومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی گفت: در مجموع ۶۳۸ اثر هنری ادبی به این همایش ارسال شد که به تفکیک ۲۳۳ اثر در حوزه قصه نویسی، ۱۶۰ اثر قصه گویی، ۳۲۲ اثر فیلم کوتاه ، ۱۱ اثر قصه خوانی و ۲۲ در انیمیشن و پویا نمایی بوده است.
او با اشاره به اینکه داوری این بخش بر عهده کانون پرورشی فکری بوده است، اضافه کرد: در نهایت ۱۰ اثر در قلمرو قصه نویسی، ۱۰ اثر در حوزه قصه خوانی ۵ اثر در بازی بومی محلی، ۵ اثر در بازی رایانه و ۱۰ اثر فیلم کوتاه انتخاب شدند.
شمشیری افزود: در این همایش بنا داریم تا آثار برتری که از قابلیت و ظرفیت مناسب برخوردار هستند را با حمایت وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بصورت کتاب به چاپ برسانیم.
دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی اظهار کرد: این همایش میتواند تولیدات و دستآوردهای خوبی برای ارائه به جامعه علمی، معلمها و خانوادههای ایرانی در بر داشته باشد.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰