کد خبر : 143778
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲

شعاری که با واکنش همراه شد

شعاری که با واکنش همراه شد

شعار اعلام‌شده برای سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «خواندن توانستن است» با واکنش‌هایی مواجه شده است. به گزارش ایسنا،  اواخر بهمن سال گذشته ستاد برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با انتشار فراخوانی از فعالان فرهنگی به منظور ارائه پیشنهادهای خود برای شعار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران

شعاری که با واکنش همراه شد

شعار اعلام‌شده برای سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «خواندن توانستن است» با واکنش‌هایی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا،  اواخر بهمن سال گذشته ستاد برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با انتشار فراخوانی از فعالان فرهنگی به منظور ارائه پیشنهادهای خود برای شعار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دعوت کرد. علاقه‌مندان می‌توانستند تا ۲۰ اسفندماه شعارهای خود را برای نمایشگاه پیسنهاد دهند. حالا چند روز مانده به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران (از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت در مصلای تهران)، شعار این دوره از نمایشگاه  «خواندن توانستن است» انتخاب شده است؛ شعاری که بلافاصله ضرب‌المثل معروف «خواستن توانستن است» را به ذهن می‌آورد.

به نظر می‌رسد هدف انتخاب‌کنندگان این شعار برای رویداد فرهنگی بزرگ کشورمان این است که خواندن و مطالعه کردن، قدرت را به دنبال می‌آورد؛ این در حالی است که این شعار از زمان اعلام آن تا کنون با برخی واکنش‌های منفی در بین اهل رسانه مواجه شده است.

محمود آموزگار – از اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران –  با دفاع از  انتخاب این شعار، اظهار می‌کند: شعار «خواندن توانستن است» از همه شعارهایی که مطرح شد، بهتر بود. من فکر می‌کنم باید ببینیم شعار نمایشگاه تا چه حد به جوهر وجودی نمایشگاه وابسته است. در انتخاب شعار نمایشگاه، خیلی مهم است که به جهت‌گیری نمایشگاه و انتظارمان از آن توجه داشته باشید. اگر قرار است تعدادی ناشر را جمع کنید و شرایطی فراهم کنید  که کتاب فروش برود، باید فکر کنید چه کتابی بخرند. اگر به من بود شعار «کتاب‌فروشی‌های محله را زنده نگه‌ داریم» را پیشنهاد می‌کردم.

او سپس می‌گوید:  به خاطر شرایط و فضایی که در کشور  وجود دارد، نظرات متفاوتی برای انتخاب شعار  مطرح بود؛ ما با پدیده تحریم، اقدام زشت ترامپ برای تروریست خواندن سپاه و… مواجه هستیم. این موضوع مطرح بود که شعاری مطرح شود که نشان‌دهنده وحدت باشد. اما باید در نظر گرفت شعاری که برای نمایشگاه کتاب مطرح می‌شود باید دو موضوع را در برگیرد؛ یکی کتاب و دیگری ترویج کتاب خواندن.

آموزگار در عین حال با اشاره به انتشار فراخوان برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب، اظهار می‌کند: کمتر به نظرخواهی‌ای که از مردم برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب می‌شود، بها می‌دهند. به نظر  نظر می‌رسد ابتدا نظرخواهی می‌کنند و بعد کار خود را انجام می‌دهند.

او همچنین خاطرنشان می‌کند:  انتخاب شعار نمایشگاه را نباید برای روزهای منتهی به شروع نمایشگاه بگذارند و برای انتخاب این شعار باید وقت بگذارند و زمان بیشتری صرف کنند. باید ابتدا هدف‌گذاری کنند که هدف‌شان از برگزاری نمایشگاه چیست. چیزی که وجود دارد این است که هدف از برگزاری نمایشگاه فروش یبشتر است نه خواندن کتاب.

یکی دیگر از اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه هم با دفاع از این شعار می‌گوید کسانی که فکر می‌کنند این شعار مناسب نمایشگاه نیست، شعار جایگزین پیشنهاد بدهند، زیرا خیلی راحت می‌توان گفت این شعار خوب نیست.

در سال‌های گذشته نیز بعضا شعارهای انتخاب‌شده برای نمایشگاه کتاب با واکنش‌هایی همراه بود؛ شعار نمایشگاه سی و یکم «نه به کتاب‌ نخواندن» انتخاب شده بود که دو کلمه با بار منفی داشت و به عنوان ایراد مطرح می‌شد.

در ادامه مروری داریم بر شعارهای دوره‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، که در برخی دوره‌ها عنوان‌هایی بود که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال معرفی شده بود: نمایشگاه سی‌ام «یک کتاب بیش‌تر بخوانیم» (۱۳۹۶)، نمایشگاه بیست و نهم «فردا برای خواندن دیر است…» (۱۳۹۵)، نمایشگاه بیست و هشتم «خواندن، گفت‌وگو با جهان» (۱۳۹۴)،  نمایشگاه بیست و هفتم «بهشت دانایی در ضیافت کلمات» (۱۳۹۳)، نمایشگاه  بیست و ششم «کتاب، چشمه دانایی» (۱۳۹۲)، نمایشگاه بیست و پنجم «ربع قرن جهاد فرهنگی» (۱۳۹۱)، نمایشگاه بیست و چهارم «ارتقاء معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سال جهاد اقتصادی» (۱۳۹۰)، نمایشگاه بیست و سوم «همت مضاعف، کار مضاعف؛ کتاب برای همه» (۱۳۸۹)، نمایشگاه بیست و دوم «سال اصلاح الگوی مصرف» (۱۳۸۸)، نمایشگاه بیست و یکم «سال نوآوری و شکوفایی» (۱۳۸۷)، نمایشگاه بیستم «سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی»(۱۳۸۶)، نمایشگاه نوزدهم «پیامبر اکرم (ص): اگر علم در ثریا بود مردانی در فارس بدان می‌رسیدند» (۱۳۸۵)، نمایشگاه هجدهم «افزایش مطالعه، افزایش روشن‌اندیشی» (۱۳۸۴)، نمایشگاه هفدهم «بخوان» (۱۳۸۳)، نمایشگاه شانزدهم «کتاب، کودک، خانواده» (۱۳۸۲)، نمایشگاه پانزدهم «باز این چه شورش است» (۱۳۸۱).

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خرید دی ان اس گیمینگ

مودم مبین نت

خرید اکانت پراپ تریدینگ

دوره ICDL در تبریز

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز