اغراق و غلو در اخبار علمی/به کمتر از بهترین راضی نیستیم
عضو هیئت علمی مرکز سیاستهای علمی کشور گفت: متأسفانه مقدار زیادی اغراق و غلو در اخبار علمی وجود دارد. از آنجایی که ما به عبارتهایی کمتر از بهترین و بالاترین قانع نیستیم در اخبار علمی از این عبارتها استفاده میشود که ممکن است خطرآفرین باشند. به گزارش ایسنا، دکتر حسین شیخ رضایی در نشست شورای سیاستگذاری
عضو هیئت علمی مرکز سیاستهای علمی کشور گفت: متأسفانه مقدار زیادی اغراق و غلو در اخبار علمی وجود دارد. از آنجایی که ما به عبارتهایی کمتر از بهترین و بالاترین قانع نیستیم در اخبار علمی از این عبارتها استفاده میشود که ممکن است خطرآفرین باشند.
به گزارش ایسنا، دکتر حسین شیخ رضایی در نشست شورای سیاستگذاری دومین جشنواره “ترویج علم در پایان نامهها” که صبح امروز (چهارشنبه ۲۸ فروردین) برگزار شد، گفت: در این جلسه کاربردی شدن تحقیقات مورد تاکید ما نیست بلکه عمومی سازی علم بحث مورد نظر است. در رشته نجوم بهترین فعالیتهای ترویجی صورت گرفته در حالی که نجوم علمی است که کاربردی ندارد و مشکلی از کشور حل نمیکند اما به زندگی شخصی افراد غنا بخشیده است.
وی با بیان این که عمومیسازی میتواند اعتماد جامعه را به نظام دانشگاهی جلب کند گفت: عمومیسازی میتواند جامعه محلی را به جامعه علمی پیوند بزند.
شیخ رضایی افزود: ذائقه یادگیری ما و همه دنیا به سمت محصولات صوتی و بصری پیش میرود و علاقه به متن در حال کمرنگ شدن است. لزومی ندارد بگوییم دانشجو یک صفحه متن بنویسد بلکه میتواند به جای متن پادکست تولید کند، ویدئو کلیپ بسازد یا اینفوگرافی تهیه کند. ممکن است یک پادکست اثر بیشتری از متن داشته باشد. فقط کافی است دانشگاه توجه خود را به این جلب کند که به دانشجویان اطلاع دهد از دستاوردهای خود نسخههای قابل فهم تهیه کنند.
مدیریت چقدر تدبیر مسئلهمحور بودن پایاننامهها را دارد؟
در ادامه این نشست، دکتر فاطمه فراهانی، معاون پژوهشی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: قرار نیست همهی مشکلات سیاست گذاری علم در این جلسه حل شود. ما در تولید سرمایه علمی جایگاه خیلی خوبی داریم اما از منظر تولید ارزش افزوده از علم جایگاه خوبی نداریم. ما اگر بخواهیم ارزش افزوده ایجاد کنیم باید رویکرد سیستمی و جامع نگر داشته باشیم.
وی ادامه داد: پرداخت به ترویج علم متاخر از مسئلهمحور و کاربردی بودن پایاننامه هاست. چه قدر این تدبیر در مدیریت وجود دارد که مسئلهمحور بودن پایاننامهها مدنظر قرار گیرد؟
فراهانی با اشاره به این که در دانشگاه علومتحقیقات هر ساله تعداد زیادی پایاننامه و رساله دفاع میشود گفت: در سالی که زلزله کرمانشاه به وقوع پیوست در دانشگاه واحد علوم تحقیقات ۴۰۰ عنوان رساله و پایاننامه در مقطع ارشد و دکتری کار شده بود اما میبینیم که زلزله هنوز بحران است و عدهای به غلط آن را حادثه غیرمترقبه مینامند.
وی افزود: جشنواره ترویج علم در حوزه پایاننامه میتواند به تعامل بینرشتهای کمک کند. چکیدههای تخصصی هر پایاننامه اصطلاحات فنی خود را دارد. حتی ممکن است در یک دانشکده میان دپارتمانهای مختلف ادبیات مشترک ایجاد نشود که پایاننامه را از تولید علم به تولید ثروت برساند. چکیده ترویجی پایاننامهها قبل از این که بخواهد به سطح عام برسد در سطح گروههای تخصصی میتواند نقطه قوتی برای تعاملهای بینرشتهای شود و به پروژههای کلانتر تبدیل شوند تا چالشهای ملی را برطرف کنند.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰