کد خبر : 205154
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

ارتباط کم خونی و سرطان

ارتباط کم خونی و سرطان

  بیماران مبتلا به انواع سرطان امکان ابتلا به بیماری کم خونی را به دلایل درمان یا تغییرات ناگهانی بدن خواهند داشت. از طرفی سرطان از تکثیر سلول‌های غیرعادی در سراسر بدن به وجود آمده و شکل گلبول‌های قرمز در بیماری کم خونی نیز از حالت معمول خود خارج شده و بدین شکل در برخی

 

بیماران مبتلا به انواع سرطان امکان ابتلا به بیماری کم خونی را به دلایل درمان یا تغییرات ناگهانی بدن خواهند داشت. از طرفی سرطان از تکثیر سلول‌های غیرعادی در سراسر بدن به وجود آمده و شکل گلبول‌های قرمز در بیماری کم خونی نیز از حالت معمول خود خارج شده و بدین شکل در برخی مواقع احتمال ابتلا به سرطان از طریق بیماری کم خونی نیز وجود دارد. ایجاد عفونت‌های داخلی، لختگی و خون در مدفوع یا ادرار نشان از خونریزی در سیستم دستگاه گوارش داشته و با کاهش سطح آهن و گلبول قرمز، ارتباط کم خونی و سرطان در بدن را در پی خواهد داشت.

بیشترین میزان ارتباط کم خونی و سرطان در قسمت‌های روده بزرگ، دهانه رحم، سینه، ریه و مغز استخوان بوده و پزشکان جهت تشخیص دقیق بیماری نیاز به بررسی دقیق وضعیت فرد خواهند داشت. بروز علائم و نشانه‌های کم خونی در تمام افراد به صورت یکسان رخ نداده و برخی از اشخاص تا مراحل پایانی ابتلا به سرطان یا حاد شدن وضعیت بیماری کم خونی وضعیت تقریباً پایداری را پشت سر خواهند گذاشت. طی این مقاله به دنبال بررسی ارتباط میان کم خونی و سرطان خواهیم بود. در صورت علاقه‌مندی به افزایش اطلاعات خود در خصوص رابطه میان کم خونی و سرطان تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلیل ارتباط کم خونی و سرطان

عارضه کم خونی بنا به دلایل کمبود مواد غذایی مختلفی در بدن رخ داده و حتی در برخی از مواقع بیماری‌های مثل ایدز یا مرتبط با سیستم گوارش موجب ابتلا اشخاص به کم خونی خواهد شد. اما کم خونی ناشی از فقر آهن نقطه مشترک علائم و نشانه های کم خونی با انواع بیماری سرطان بوده و با کنترل ذخایر آهن در بدن احتمال کاهش ارتباط کم خونی و سرطان نمایان خواهد شد. هر چند عوامل دیگری مثل تغییر شکل گلبول قرمز خون و ایجاد عارضه‌های ثانویه در ایجاد بستر رشد سلول‌های سرطانی تاثیرگذار خواهد بود.

از طرفی بیماران سرطانی در مراحل شیمی درمانی دچار اختلال کارکرد صحیح بسیاری از اعضاء بدن شده و ابتلا به کم خونی در اثر کاهش میزان گلبول‌های قرمز سالم خون نیز در بین آن‌ها قرار دارد. عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن در دوران ابتلا به سرطان نیز در کمبود ذخایر مختلفی مثل: آهن، فولات و ویتامین B12 نقش داشته و حتی تاثیرات جانبی بیشتری در زمینه افزایش عفونت در بدن نیز داشته باشد. مغز استخوان محل تولید گلبول قرمز جدید بوده و برخی از سرطان‌ها مانند: لنفوم یا متاستاز ناشی از سرطان پستان موجب حمله به مغز استخوان و حتی جایگزینی این بخش حیاتی در بدن جهت تکثیر خود شوند. همچنین سیتوکین موجود در بعضی از سرطان‌ها روند تولید گلبول قرمز را کند خواهند کرد.

بروز انواع سرطان در اثر کم خونی شدید

در بخش قبلی مقاله ارتباط کم خونی و سرطان به دلایل مهم رابطه این دو بیماری مزمن و خطرناک برای انسان را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه مقاله اطلاعات اختصاصی بروز چند سرطان مهلک در رابطه با کم خونی را برای شما آماده کرده‌ایم و جهت آشنایی بیشتر با آن‌ها همراه ما باشید.

ارتباط کم خونی و سرطان خون

سرطان خون با کاهش گلبول‌های سفید خون سبب ایجاد نوعی اختلال در سیستم دفاعی شده و عفونت در بدن گسترش خواهد یافت. اما این تمام ماجرا نبوده و با حمله سرطان به مغز استخوان شاهد عدم کارکرد صحیح این بخش در تولید گلبول قرمز خواهید بود. با کاهش میزان اکسیژن مورد نیاز بدن فرد دچار خستگی و افت کارایی بدن شده و همچنین کمبود پلاکت خون در افزایش خونریزی و لختگی تاثیر زیادی دارد. بیماری کم خونی تنها بخشی از علائم و نشانه‌های سرطان خون را داشته و با اتخاذ برخی روش‌های درمانی قابل رفع خواهد بود. اما شدت صدمات سرطان خون بیش از کم خونی معمولی بوده و نیاز به درمان‌های به شدت قوی‌تری از سوی کادر درمانی دارد.

ارتباط کم خونی و سرطان استخوان

مغز استخوان ماده اسفنجی داخل استخوان، وظیفه تولید انواع گلبول قرمز، سفید و پلاکت را بر عهده دارد. سلول‌های بنیادی این قسمت از زمان جنین بودن موجب رشد اندام و اعضاء مختلف شده و با حمله سلول‌های سرطانی به این بخش از بدن، ضربه بزرگی به تمام عملکرد عادی جسم خواهد گذاشت. شباهت‌های این سرطان با سرطان خون زیاد بوده و با تاثیرگذاری بر شکل صحیح تولید گلبول قرمز، عوارض یکسانی در بدن بیمار رخ خواهد داد. از این رو پزشکان متدهای درمانی تقریباً مشابه‌ای برای علائم هر دو بیماری خطرناک ذکر شده خواهند داشت.

سرطان روده بزرگ و کم خونی ناشی از فقر آهن

رشد غیرطبیعی سلول‌ها در روده بزرگ سبب ایجاد تومورهای خونی در آن شده و در پی ادامه روند گسترش سرطان موجب خونریزی تومورها خواهد شد. با از دست دادن گلبول‌های قرمز خون ابتلا به کم خونی و کاهش ذخایر آهن در بدن میسر است. وجود خون در مدفوع، کاهش وزن، استفراغ، ضعف، بی حالی و حتی خونریزی از مقعد از نشانه‌های سرطان روده بزرگ به شمار می‌رود. در صورت بروز هر کدام از نشانه‌ها و تکرار آن به دفعات در بازه زمانی کوتاه مدت در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایید.

اهمیت تشخیص کم خونی در زمان سرطان

اثبات ارتباط کم خونی و سرطان در زمان مداوای بیمار سرطانی بسیار مهم بوده و در صورت بروز نشانه‌های کم خونی روند درمانی دچار اختلال خواهد شد. خونریزی، لختگی، ورم مفاصل، ضعف و بی‌حالی شدید ناشی از کم خونی وضعیت جسمانی فرد سرطانی را برای افزایش عفونت در بدن مهیا کرده و این امر خلاف مسیر درمان است. انجام آزمایشات متعدد در دوران درمان سرطان جهت بررسی وضعیت بیماری‌های جانبی مثل کم خونی بوده و گروه پزشکی با در اختیار داشتن نتایج تست به بهترین شکل روند درمان را پیش خواهد برد. آزمایشات نشان‌دهنده کم خونی و غربالگری‌های مرتبط با سرطان در باز‌های زمانی مشخص برای هر دو جنسیت زن و مرد حائز اهمیت فراوان است.

 انجام چکاپ‌های دوره‌ای با موضوع بررسی میزان هموگلوبین خون، آهن، فولات، ویتامین‌ها و شمارش تعداد گلبول قرمز سالم بدن در آزمایشات معمول خون نشان از ابتلا به هرگونه بیماری احتمالی را نشان خواهد داد. همچنین با رفع موارد کمبود ذخایر موجود در بدن زمینه گسترش بیماری را رفع و به سلامت بدن کمک خواهد نمود. اما با افزایش سن و کاهش جذب مواد غذایی از سوی بدن احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های دیگر بیشتر خواهد شد. جهت جلوگیری از گسترش بیماری باید به صورت دوره‌ای (چند ماهه یا چند ساله) برخی از تست‌های سرطان مثل: دهانه رحم، پستان و روده بزرگ توسط اشخاص انجام شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیزل ژنراتور

آزمون های خود ارزیابی حقوق مهندسی

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

دوره فتوشاپ در تبریز

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز