کد خبر : 90114
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰

فرهنگی که در میان تار و پودها نفس می‌کشد

فرهنگی که در میان تار و پودها نفس می‌کشد

ایسنا/خراسان جنوبی فرش‌؛ تاریخی به بلندای فرهنگ دارد؛ فرهنگی که بخش اعظمی از زندگی مردمان را در تار و پود خود دارد؛ فرهنگی که شاید مردمانش از بین رفته باشند، اما هنوز نفس می‌کشد. مردم خراسان جنوبی همواره حرف‌هایشان را با فرش می‌زنند؛ از زندگی روزمره و یا عاداتشان و تا فرهنگ‌ها و آداب و رسومشان

فرهنگی که در میان تار و پودها نفس می‌کشد

ایسنا/خراسان جنوبی فرش‌؛ تاریخی به بلندای فرهنگ دارد؛ فرهنگی که بخش اعظمی از زندگی مردمان را در تار و پود خود دارد؛ فرهنگی که شاید مردمانش از بین رفته باشند، اما هنوز نفس می‌کشد.

مردم خراسان جنوبی همواره حرف‌هایشان را با فرش می‌زنند؛ از زندگی روزمره و یا عاداتشان و تا فرهنگ‌ها و آداب و رسومشان در مراسمی چون عروسی و عزاداری و یا مهم‌ترین حوزه اشتغالشان در گذشته یعنی دامپروری.

به گزارش ایسنا، باغ جهانی اکبریه را که قدم می‌زنی انگار از درختان تاریخی و با قدمت 100 ساله و یا بیشتر آن بگذری، می‌رسی به بخش‌هایی به نام موزه؛ موزه‌های مختلفی که براساس دسته بندی قرا گرفته‌اند و به تو تاریخی بی بدیل را در آن زمینه می‌نمایانند.

موزه و نمایشگاه فرش، یکی از موزه‌های این مجموعه جهانی است. این نمایشگاه که بیشتر فرش‌های آن متعلق به دوره قاجار و یکی از ابنیه تاریخی مذهبی بیرجند بوده، با هدف معرفی فرش دستباف خراسان جنوبی که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد ایجاد شده است. فرش‌هایی با قدمت دوران قاجار و پهلوی در نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی نفس می‌کشند و گویای تاریخی سراسر فرهنگی هستند.

فرهنگی که در میان تار و پودها نفس می‌کشد

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی می‌گوید: فرش خراسان جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و شهر مود شهرستان سربیشه و درخش شهرستان درمیان خواستگاه و مراکز مهم قالیبافی در خراسان جنوبی هستند که حتی در جهان حرفی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۴ با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف معرفی این هنر ارزشمند و بومی و معرفی طرح‌های اصیل خراسان جنوبی در عمارت پهلوی مجموعه فرهنگی- تاریخی اکبریه بیرجند گشایش یافت.

رمضانی بیان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تعداد ۵۱ تخته فرش دستباف را که اکثراً متعلق به دوران قاجار و پهلوی هستند و برخی اختصاصاً برای حسینیه امام رضا(ع) بافته شده‌اند را در تفاهم نامه‌ای مشترک برای حفظ و نگهداری در شرایط بهتر و برداشتن گامی مؤثر برای مرمت فرش‌های آسیب دیده و نیز نمایش و معرفی کردن آن‌ها در «موزه فرش خراسان جنوبی» به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اهدا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: در این نمایشگاه ۱۰ تخته فرش دستباف از مجموعه ۵۱ فرش دستباف اهدایی اداره کل اوقاف و امور خیریه که طرح‌های اصیل و بومی خراسان جنوبی از جمله ریزه ماهی، سعدی، گل فرنگ، بته، محرمات و لچک ترنج کف ساده را ارائه می‌دهند در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار گرفته است.

رمضانی یادآور شد: فرش‌های این نمایشگاه عمدتاً مربوط به دوره قاجار و پهلوی و متعلق به یکی از ابنیه تاریخی مذهبی بیرجند بوده، با هدف معرفی فرش دستباف خراسان جنوبی که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد ایجاد شده است.

موزه باستان شناسی، موزه مردم شناسی، موزه مشاهیر، موزه خصوصی سکه، بازارچه صنایع دستی، حیاط اندرونی، نمایشگاه البسه محلی و موزه فرش واقع در میراث جهانی باغ جهانی اکبریه و همچنین باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بخش‌های مختلف باغ جهانی اکبریه بیرجند را تشکیل می‌دهند که اکنون با بازگشایی موزه‌ها می‌توانید از این قدمت و تاریخ، بازدیدی شکوهمند داشته باشید.

فرهنگی که در میان تار و پودها نفس می‌کشد

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

خرید اکانت پراپ تریدینگ

دوره ICDL در تبریز

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز