کد خبر : 123746
تاریخ انتشار : جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۵:۵۴

تماشای روند تاریخی هنر عکاسی در موزه «سینما و عکاسی» مشهد

تماشای روند تاریخی هنر عکاسی در موزه «سینما و عکاسی» مشهد

ایسنا/خراسان رضوی اهمیت و نقش عکس و عکاسی در تمامی امور بر هیچ کس پوشیده نیست، عکس و عکاسی زیرساخت و وسیله ارتباط بیشتر هنرهای تجسمی می‌شود، اگر بگوییم عکاسی مادر  هنرهای تجسمی به شمار می رود سخنی گزاف نگفته‌ایم؛ چراکه بسیاری از هنرهای تجسمی، زاییده عکس هستند. درست است که در متون و نوشته‎‌ها، تاریخ

تماشای روند تاریخی هنر عکاسی در موزه «سینما و عکاسی» مشهد

ایسنا/خراسان رضوی اهمیت و نقش عکس و عکاسی در تمامی امور بر هیچ کس پوشیده نیست، عکس و عکاسی زیرساخت و وسیله ارتباط بیشتر هنرهای تجسمی می‌شود، اگر بگوییم عکاسی مادر  هنرهای تجسمی به شمار می رود سخنی گزاف نگفته‌ایم؛ چراکه بسیاری از هنرهای تجسمی، زاییده عکس هستند.

درست است که در متون و نوشته‎‌ها، تاریخ عکاسی امروزی را به قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی نسبت داده‌اند اما به زعم نگارنده، تاریخ عکاسی را باید بسیار عقب‌تر برده و آن را باید در دوران پارینه سنگی و ماقبل تاریخ جست‌وجو کرد؛ چراکه تصاویر حکاکی شده انسان‌های نخستین بر روی صخره‌ها، دیوار غارها و سنگواره‌ها که نمونه‌های آن در ایران و جهان کم نیستند، گویای این مطلب است که این تصاویر، همان عکس‌هایی بوده‌اند که قبل از حک شدن بر در و دیوار،  بر ذهن آدمی نقش بسته و سپس به تصویر در آمدند و امروزه نیز به وسیله عکس به زیباترین شکل ممکن توسط رسانه‌ای به نام عکس معرفی می‌شوند.

شکل‌گیری موزه، موزه‌داری، عکس و عکاسی در ایران را باید در دوره ناصرالدین شاه قاجار جست‌وجو کرد؛ چراکه اولین دستگاه‌های عکاسی در دوره قاجار از انگلیس و روسیه به ایران آمد و در دوره ناصرالدین شاه قاجار، عکاسی رسمیت پیدا کرد. همان‌طور که نخستین موزه در ایران به دستور ناصرالدین شاه و در بخشی از کاخ سلطنتی او (کاخ گلستان) ایجاد شد، نخستین عکاسخانه ایران هم در همین بنا، شکل گرفت.

محمدرضا پهلوانی، رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص روند تأسیس موزه عکاسی و سینما در مشهد، اظهار کرد: درخواست تاسیس موزه عکاسی و سینما توسط موسسه آبرنگ مطرح شد که مکان راه‌اندازی آن نیز مشخص شده است. در اختیار داشتن ساختمان و مکانی برای تاسیس موزه نیز از دیگر دلایل دریافت مجوز محسوب می‌شود و چون مکان مورد نظر این موسسه در بازدیدها مناسب دیده شده برای راه‌اندازی هر چه سریعتر این موزه اقدامات لازم در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هدف راه‌اندازی موزه در حوزه عکاسی و سینما بوده، اداره‌کل موزه‌های خراسان نیز با عنوان موزه سینما و عکاسی موافقت کرده است. همانطور که می‌دانید هنرمندان عکاس و سینمای استان خراسان به ویژه مشهد همواره مطرح هستند و بهترین هنرمندان این دو حوزه اهل مشهد و خراسان بوده‌اند.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: در مطالعات اولیه‌ای که در حال انجام است، تاریخ ورود عکاسی به ایران و استان خراسان رضوی به ویژه مشهد مورد بررسی قرار می‌گیرد، علاوه بر این‌ها هنرمندان شاخص و پیشکسوت حوزه عکس معرفی خواهند شد. در این موزه اشیائی از جمله انواع و اقسام دوربین‌های قدیمی، دستگاه‌های چاپ، لابراتوار، انواع کاغذهای عکاسی و … به نمایش در خواهد آمد.

پهلوانی خاطرنشان کرد: همچنین مسیر تحول دوربین‌های آنالوگ به دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های فیلم‌برداری گذشته تاکنون از دیگر بخش‌های نمایش این موزه بوده که در این خصوص آنچه در ارتباط با بخش دیداری است به نمایش گذاشته می‌شود.

وی بیان کرد: به طور کلی بازدیدکننده‌ای که وارد موزه می‌شود، صرفا تعدادی از دوربین‌های قدیمی را تماشا نخواهد کرد، بلکه با تاریخ و روند شکل‌گیری، ورود عکس و فیلم و به ویژه حوزه عکاسی به ایران، خراسان رضوی و به طور خاص شهر مشهد آشنا خواهد شد. در واقع موزه عکاسی و سینما صرفا ویترینی برای تماشای آثار نبوده و به طور هدفمند شکل خواهد گرفت.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: به عنوان مثال پیشکسوتان عکاسی استان مانند آقای سیاح معرفی خواهند شد و در صورت داشتن اعتبار مناسب‌تر سردیس این هنرمندان پیشکسوت در موزه قرار خواهد گرفت؛ همچنین به اولین افرادی که به حوزه عکاسی ورود پیدا کرده‌اند نیز پرداخته خواهد شد.

پهلوانی درخصوص زمان تأسیس این موزه بیان کرد: روند کار به این صورت است که درخواست‌کننده در ابتدا موضوع موزه را بیان می‌کند، به عبارتی ابتدا طرح موضوع کرده و طرح توجیحی و مطالعات خود را عنوان می‌کند. زمانی که اداره‌کل موزه‌ها موافقت خود را اعلام می‌کند، باید دکوراسیون و مسیر حرکت موزه و طراحی داخلی ارائه شود، همچنین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود نیز باید معرفی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اداره‌‎کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی با ایجاد موزه عکاسی و سینما در مشهد و خراسان رضوی موافقت کرده‌ و مجوز راه‌اندازی آن صادر شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز