کد خبر : 143805
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴

موزه‌ها به طرح کمک به سیل‌زدگان پیوستند

موزه‌ها به طرح کمک به سیل‌زدگان پیوستند

تعدادی از موزه‌داران با این اعتقاد و شعار که مردم سیل‌زده کشور، میراث‌داران واقعی فرهنگ و هنر ایران‌اند، با راه‌اندازی «پویش فرهنگی کمک به سیل‌زدگان»، کمپینِ کمک به مردم سیل‌زده در موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری کشور ایجاد کردند. به گزارش ایسنا، نخست محمد حکمت، دانشجو دکتری موزه‌شناسی در مؤسسه موزه ملی هند و رئیس

موزه‌ها به طرح کمک به سیل‌زدگان پیوستند

تعدادی از موزه‌داران با این اعتقاد و شعار که مردم سیل‌زده کشور، میراث‌داران واقعی فرهنگ و هنر ایران‌اند، با راه‌اندازی «پویش فرهنگی کمک به سیل‌زدگان»، کمپینِ کمک به مردم سیل‌زده در موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری کشور ایجاد کردند.

به گزارش ایسنا، نخست محمد حکمت، دانشجو دکتری موزه‌شناسی در مؤسسه موزه ملی هند و رئیس سابق موزه گرافیک، ایده‌ای فرهنگی را مطرح کرد تا بر اساس آن موزه‌ها در مرحله‌ی نخست و موزه‌داران در دومین مرحله، به مناطق سیل‌زده و مردم قرار گرفته در این بحران، کمک کنند.

به اعتقاد او همه‌ی نهادهایی که به نحوی مستقیم با مردم در ارتباط هستند به ویژه موزه‌ها می‌توانند در محدوده فعالیت خود به مناطق سیل‌زده کمک کنند، که این کار با ارائه‌ی نشانه یا توضیحی کنار آثار موزه‌ای در هر موزه مرتبط با مناطق سیل‌زده حتی به صورت موقت علاوه بر آشنا کردن مردم با تمدن هر کدام از شهرها، آن‌ها را به سمت کمک بیشتر به آن شهرها می‌کشاند.

و حالا جبرئیل نوکنده – مدیر کل موزه ملی ایران -، رضا دبیری‌نژاد – رئیس موزه ملی ملک – و حمید وکیل‌باشی – مسئول امور هنری مجموعه سعدآباد – با ایجاد کمپینی با نام «#پویش_فرهنگی_کمک_به_سیل‌زدگان»، تصمیم به اجرایی کردن این ایده گرفتند.

مردی که در سیل گرفتارند، امتداد هنرمندان تاریخ گذشته کشورند

وکیل‌باشی یکی از اعضای کمپین «#پویش_فرهنگی_کمک_به_سیل‌زدگان» در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: بر اساس صحبت‌های انجام شده قرار شد در کنار فعالیت‌های موزه‌ها یک نقش اجتماعی نیز به عنوان نقشی فاعلی به آن‌ها داده شود، چون ما در این فضاها با آثاری مواجه هستیم که مبدأ و خالقانی با یک فرهنگ به اندازه طول زمان دارند، هر چند در هر نقطه از کره زمین، می‌تواند انواع حوادث طبیعی رخ دهد، اما آن‌چه که مسلم است حوادث بیشتر دارایی‌های مادی و ملموس را مدنظر قرار می‌دهند و در این میان آن‌چه که زوال ناپذیر و پایدار می‌ماند، فرهنگ است.

او «فرهنگ» را نقطه شروعِ کار در فضاهای موزه‌ای در شرایط امروز می‌داند و با بیان این‌که مردمی آثار امروز در موزه‌ها را خلق کرده‌اند که امتداد مردم گذشته‌اند و بیان می‌کند: این فرهنگ از گذشته تا امروز ادامه پیدا کرده است، بنابراین این آثار به نوعی بخشی از هویت و شناسنامه فرهنگی مردم‌اند. وقتی آن‌ها در موزه‌ها قرار می‌گیرند، علاوه بر این‌که مبدا، خالقان و کشور را معرفی می‌کنند، نقش و کارکرد اصلی در بین آثار موزه‌ای دارند.

پویش فرهنگی کمک به سیل‌زدگان راه‌اندازی شد

این موزه‌دار با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای طرح فرهنگی کمک به سیل‌زدگان از طریق موزها، تاکید می‌کند: با برگزاری جلساتی، یک پوستر طراحی و یک صفحه اینستاگرام برای این پویش راه‌اندازی شد، همچنین قرار است تا در فضای مجازی نیز به صورت گسترده در این زمینه اقدامات مناسب انجام شود.

او اشاره می‌کند: موزه‌ای مانند موزه ملی ایران، اشیای مختلفی را نمایش می‌دهد که قطعاً بخشی از ان‌ها با برخی مناطقِ سیل‌زده ارتباط دارند، اضافه می‌کند: آثاری مانند مجسمه مرداشکانیِ ایذه، مفرغ‌های لرستان یا موزه‌های مربوط به ترکمن در موزه ملی فرش ایران و حتی بخش لباس‌های اقوام در موزه پوشاک مجموعه سعدآباد می‌توانند نمونه‌ای از این اتفاق باشند.

وی با بیان این‌که قرار است هر بخش از موزه‌ها که آثارشان معرف آن منطقه است و دچار آسیب شده‌، بنرها و پوسترهای اطلاع‌رسانی درباره‌ی سیل و آن مناطق نصب شود و می‌گوید: بر این اساس یک حرکت منسجم و هماهنگ بین جامعه‌ی موزه‌داری انجام می‌شود.

وکیل‌باشی تاکید می‌کند: از همه‌ی موزه‌ها دعوت کره‌ادیم تا هر کدام از موزه‌ها که می‌توانند نقشی در این زمینه ایفا کنند، قدم بردارند که خوشبختانه تا کنون همه‌ی موزه‌ها از ان استقبال کرده‌اند.

ایجاد صفحه پویش در اینستاگرام

هر موزه با توجه به خلاقیت‌اش، به مناطق سیل‌زده کمک می‌کند

این عضو کمپین پویش فرهنگ موزه، اظهار می‌کند: در این میان قرار است موزه‌ها بر مبنای خلاقیت خود، نسبت به کارهایی که توان انجام‌اش را دارند اطلاع رسانی کنند، مثلاً یک موزه امکان تهیه‌ی کلیپ‌هایی را دارد که یک طرف قضیه‌ی آن مبحث فرهنگی موزه‌ای دارد و از سوی دیگر از مردم برای وارد شدن به این کمپین و در نهایت کمک به سیل‌زدگان دعوت می‌کند.

او با اشاره به طراحی یک پوستر واحد برای دعوت موزه‌ها و اگاه کردن مردم نسبت به این اتفاق، می‌افزاید: از همه‌ی موزه‌ها دعوت کردیم تا در این اتفاق شریک باشند، از سوی دیگر این پوستر به عنوان سمبل این پویش و نشانه‌ای است که اتحاد جامعه موزه‌داران را در کنار این اشیا قرار می‌دهد.

وی همچنین با بیان این‌که پوستر نصب شده به دو زبان‌های فارسی و انگلیسی است، اضافه می‌کند: علاوه بر نصب کردن آن در کنار آثار در ارتباط با نقاط سیل‌زده، راهنمای سالنی که آن اشیا در آن موزه قرار گرفته‌اند، در حین توضیح یک اشاره نیز به این مساله برای گردشگران داخلی و خارجی می‌کند.

وکیل‌باشی درباره‌ی مدت زمان اجرای این طرح در موزه‌ها نیز می‌گوید: قصد داریم مدت زمان اجرایی شدن این طرح را طولانی کنیم، چون معتقدیم مشکلات به این زودی حل نمی‌شوند و ممکن است چیزی حدود دو ماه زمان ببرند.

این موزه‌دار همچنین از احتمال طراحی تورِ موزه‌ی سیار برای این مناطق خبر می‌دهد و می‌گوید: می‌توان این تور را با آثاری از مناطقِ سیل‌زده در نقاطی که با این بحران مواجه نشده‌اند، برگزار کرد، تا همه مردم با آن مناطق آشنا شوند.

پویش فرهنگی کمک به سیل‌زدگان چه برنامه‌ریزی دارد؟
به گزارش ایسنا، «پویش فرهنگی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان» با دو پیام «هموطنان سیل‌زده، میراث‌داران فرهنگ و هنر ایران» و «موزه‌ها، همراه و همدل با هموطنان سیل‌زده» کار خود را آغاز کرده است و قرار است همه‌ی موزه‌ها، نگارخانه‌ها، نهادهای فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد در شهرهای خارج از محدود سیل (به ویژه‌شهرهای بزرگ) که به نحوی از طریق مجموعه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی یا هنری پیوندی با میراث فرهنگی مناطق سیل‌زده دارند در فروردین و اردیبهشت امسال اجرایی شوند.

همچنین نحوه کمک‌رسانی از طریق این کمپین نیز در قالب دو راهکار مطرح شده است: راهکار اول «برنامه‌ریزی برای ایجاد ایستگاه‌های کمک‌رسانی در موزه‌ها (گالری‌ها یا در مراکز فرهنگی) و دریافت کمک‌های مردمی به صورت مستقیم توسط ان مؤسسه. انجام این طرح نیازمند هماهنگی و ایجاد شبکه کمک‌رسانی در موزه‌هاست و در نهایت یکی از مراکز به عنوان نماینده کمک‌های مردمی جمع‌اوری شده را از طریق ارتباط با موزه‌های مناطق سیل‌زده به دست سیل‌زدگان خواهد رساند.»

در راهکار دوم «مشارکت با نهادهای مسؤول کمک‌رسانی مانند هلال‌احمر از طریق معرفی شماره حساب کمک‌رسانی در پوستر برنامه یا دعوت از نماینده‌ی آن نهاد برای استقرار در موزه و دریافت کمک‌های مردمی.»

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز