کد خبر : 150189
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

اشاره آمریکا به امکان حذف نام سودان از لیست تروریسم بین‌المللی

اشاره آمریکا به امکان حذف نام سودان از لیست تروریسم بین‌المللی

یک مسؤول ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در صورت اتخاذ اقدامات چشمگیر توسط فرماندهان نظامی جدید سودان، واشنگتن آماده حذف سودان از لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم است. به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، تلاش مسؤولان سودانی طی سال‌های گذشته برای خارج کردن کشورشان از این لیست از طریق مذاکرات با

اشاره آمریکا به امکان حذف نام سودان از لیست تروریسم بین‌المللی

یک مسؤول ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در صورت اتخاذ اقدامات چشمگیر توسط فرماندهان نظامی جدید سودان، واشنگتن آماده حذف سودان از لیست سیاه کشورهای حامی تروریسم است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، تلاش مسؤولان سودانی طی سال‌های گذشته برای خارج کردن کشورشان از این لیست از طریق مذاکرات با آمریکا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

این مسؤول گفت، آمریکا آمادگی خود را برای بررسی حذف نام سودان از لیست سیاه حامیان تروریسم در نشست‌های خود با رهبران شورای نظامی مجددا اعلام کرده است. شورایی که هفته گذشته عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را در پی تظاهرات مستمر چند ماهه برکنار کرد.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت، راه حذف سودان از این لیست ممکن است هموار شده باشد؛ اگر تغییرات اساسی در رهبری و سیاست‌های سودان رخ دهد و شورای نظامی انتقالی هم از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی حمایت نکند. همچنین این شورا باید تضمین‌هایی درباره عدم حمایت از تروریسم بین‌المللی در آینده ارائه دهد اما این مسؤول آمریکایی گفت، کشورش به خط زدن نام سودان از این لیست در حال حاضر فکر نمی‌کند.

این اظهارات دو روز پس از نشست کاردار آمریکا در خارطوم با معاون رئیس شورای نظامی این کشور ایراد شد و مقام مسؤول مذکور گفت، آمریکا همچنین شورای نظامی سودان را تشویق کرده که هر چه سریع‌تر غیرنظامیان را در دولت انتقالی و برگزاری انتخابات سهیم کند.

وی درباره شورای نظامی انتقالی که رهبری سودان را پس از عزل البشیر برعهده گرفته، ادامه داد: ما در حاضر نمی‌دانیم شخصی که به صورت بین‌المللی یا توسط آمریکا تحریم شده، عضو این شورا است یا نه اما شورای نظامی انتقالی در حال تشکیل است و به نظر ما وجود شخصی که نامش در لیست تحریم‌ها ثبت شده باشد، مشکل‌ساز خواهد شد.

تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف سودان همچنان ادامه دارد و مردم خواستار تحویل رهبری به دولت مدنی توسط شورای نظامی هستند.

آمریکا طی حکومت ۳۰ ساله البشیر روابط متزلزلی با سودان داشت و تا جایی که البشیر با رادیکالیست‌ها هم‌پیمان شده و به برنامه‌ریزی برای قتل عام در اقلیم دارفور متهم شد. وی همچنین در دهه ۹۰ پناهگاه امنی برای اسامه بن لادن، سرکرده القاعده فراهم کرد اما در سال‌های اخیر به دنبال بهبودی روابط با آمریکا بود و به طور ویژه تلاش داشت نام تروریسم را از روی کشورش بردارد؛ مساله‌ای که مانع از ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌شد.

آمریکا در سال ۱۹۹۳ سودان را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داد، اقدامی که خارطوم را از دستیابی به وام از نهادهای مالی بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک بین‌المللی بازداشت.

همچنین به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیکولاس هایسوم را به عنوان نماینده جدید این سازمان در سودان با هدف همکاری با اتحادیه آفریقا برای میانجی‌گری جهت پایان دادن به بحران سودان پس از عزل البشیر انتخاب کرد.

هایسوم نماینده سازمان ملل در سومالی، افغانستان، سودان و سودان جنوبی است تا تلاش‌های میانجی‌گرانه اتحادیه آفریقا میان ارتش و معترضان را حمایت کند.

اتحادیه آفریقا از ارتش سودان خواست رهبری دولت را ظرف ۱۵ روز به مردم تحویل دهد و رهبری ارتش را کودتا خواند. این اتحادیه همچنین تهدید کرد، در صورت عدم برپایی حکومت مدنی در سودان، عضویت این کشور توسط شورای صلح و امنیت وابسته به اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درمی‌آید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز