کد خبر : 154554
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰

افزایش قاچاق چوب با استراحت 2ساله جنگل‌های شمال

افزایش قاچاق چوب با استراحت 2ساله جنگل‌های شمال

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای توزیع رایگان بیش از 800 هزار اصله نهال در استان خبر داد. جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگاران از تولید نهال در سه نهالستان این اداره کل در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و دامغان خبر داد و اظهار کرد: ده‌ها عنوان برنامه‌ها در استان برای

افزایش قاچاق چوب با استراحت 2ساله جنگل‌های شمال

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای توزیع رایگان بیش از 800 هزار اصله نهال در استان خبر داد.

جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگاران از تولید نهال در سه نهالستان این اداره کل در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و دامغان خبر داد و اظهار کرد: ده‌ها عنوان برنامه‌ها در استان برای هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برنامه‌ریزی شده که توزیع رایگان نهال، افتتاح پروژه‌ها، دیدار با نماینده ولی‌فقیه، اهدا خون، آغاز عملیات اجرایی پارک جنگلی20 هکتاری امید، غرس نهال به یاد شهدای سلامت،و…از این جمله است.

وی از افزایش جنگل‌های دست‌کاشت تاغ این استان به 113 هزار هکتار خبر داد و افزود: تاغ‌کاری یکی از طرح‌های این اداره کل در ادوار مختلف بوده چرا که این گونه که نیاز آبی کمی دارد سازگاری مناسبی با اقلیم استان دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از قاچاق چوب‌های تاغ به عنوان یکی از معضلات این بخش نام برد و تصریح کرد: همکاران ما در یگان حفاظت به صورت شبانه‌روزی از این جنگل‌های دست‌کاشت و دیگر انفال مراقبت می‌کنند اما متاسفانه به دلیل طرح دو ساله استراحت جنگل‌های شمالی در این یکی دو سال شاهد افزایش قاچاق چوب در استان و کشور بودیم.
وی ادامه داد: بخش زیادی از چوب های قاچاق کشف شده مربوط به دیگر استان ها است که توسط یگان حفاظت استان کشف و ضبط شده است. امسال 38دستگاه خودرو و 46 نفر به دلیل حمل چوب قاچاق در استان دستگیر و تحویل محاکم قضایی شدند.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های منابع طبیعی باید به دغدغه عمومی تبدیل شوند افزود: در همین روستا در بحث اطفا حریق از ظرفیت مردم محلی با تجهیز دهیاری‌ها به وسائل اطفا حریق بهره گرفتیم که همین به کاهش آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کمک کرده است.

مرادی از ثبت 33 مورد آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: در این آتش‌سوزی‌ها که عمدتا عامل آن ، انسانی بوده دو هکتار از عرصه‌های جنگلی و 103 هکتار از عرصه‌های مرتعی استان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

وی از تهیه ادوات و تجهیزات اطفا حریق خبر داد و افزود: تجهیز پایگاه‌های مردمی به این ادوات سبب شده که مدت زمان خاموشی آتش‌سوزی‌ها طی سال جاری در استان کاهش محسوسی داشته باشد. ضمن اینکه همین سرعت عمل سبب شده که مساحت عرصه‌های آتش‌سوزی نیز با کاهش مواجه شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به افزایش اعتبارات منابع طبیعی و آبخیزداری در چند سال اخیر گفت: اعتبار این دستگاه از منابع صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و استانی تامین و طرح‌ها و پروژه‌های متعددی در بخش‌های مختلف و از جمله حفاظت، آبخیزداری، جنگل‌کاری، مراتع، کشت گیاهان دارویی، پوشش گیاهی، بیابان‌زدایی، تثبیت مالکیت و…اجرایی شده است.

وی از اخذ سند تک‌برگی کاداستر برای هفت میلیون هکتار از گستره بیش از 9 میلیون هکتاری استان خبر داد و خاطرنشان کرد: اخذ سند برای مابقی اراضی ملی با نام دولت همچنان در برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی قرار دارد.

مرادی از جذب 23 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: در همین راستا 110 هزار مترمکعب عملیات سنگ و ملات، بندهای خاکی، گابیونی و…در استان اجرایی شده است.

وی از بذرپاشی در 430 هکتار از اراضی مرتعی این استان خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این 350 هکتار کپه‌کاری، انجام عملیات تبدیل اراضی دیم‌زار به اراضی کم‌بازده در 10 هکتار، اجرای طرح های ذخیره سازی نزولات آسمانی، کشت گیاهان دارویی در گستره ای به وسعت افزون بر دو هزار و 35 هکتار،زراعت چوب در 214 هکتار، مقابله با بیابان‌زایی در 1200هکتار، مدیریت روان‌آب‌ها در 1100هکتار و…از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اجرایی شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز