کد خبر : 154522
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷

غرس ۱۴۰ هزار اصله نهال در چهار محال و بختیاری

غرس ۱۴۰ هزار اصله نهال در چهار محال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته منابع‌طبیعی و درختکاری حدود ۱۴۰ هزار اصله نهال در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های عضو نهضت سبز غرس می‌شود. سید اسماعیل صالحی ۱۲ اسفندماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هرساله هفته منابع‌طبیعی و درختکاری از ۱۵ تا ۲۱

غرس ۱۴۰ هزار اصله نهال در چهار محال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته منابع‌طبیعی و درختکاری حدود ۱۴۰ هزار اصله نهال در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های عضو نهضت سبز غرس می‌شود.

سید اسماعیل صالحی ۱۲ اسفندماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هرساله هفته منابع‌طبیعی و درختکاری از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه گرامی‌داشته می‌شود، اظهار کرد: هفته منابع‌طبیعی امسال به‌نام “همه باهم، جهاد برای حفاظت از منابع‌طبیعی” نام‌گذاری شده است، برنامه‌های این هفته با رویکرد ترویج سنت درختکاری و حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی اجرا و عملیاتی می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: در هفته منابع‌طبیعی درختکاری حدود ۱۴۰ هزار اصله نهال در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های عضو نهضت سبز غرس می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۲۹ پروژه در هفته درختکاری در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: این پروژه‌ها در حوزه‌های جنگل، مرتع و آبخیزداری هستند و برای اجرای آن‌ها حدود ۳ میلیارد و ۵۹۳ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، این پروژه‌ها معشیت ۱۳ هزار و ۸۷۱ خانوار را بهبود می‌بخشد.

صالحی با تاکید بر اینکه حفظ عرصه‌های منابع‌طبیعی بدون جلب مشارکت مردم به‌راحتی امکانپذیر نیست، گفت: باید در این موضوع با همکاری رسانه‌ها به امر فرهنگ‌سازی بپردازیم.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال‌جاری حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی، استانی و صندوق توسعه ملی به این اداره‌کل برای رسیدن به اهداف تخصیص پیدا کرده است، افزود: باتوجه به اعتبارات تخصیص یافته ۷۷ پروژه در زیربخش‌های جنگل، مرتع و آبخیزداری تخصیص پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک در راستای توسعه و احیای حوزه‌های آبخیز استان انجام می‌شود، عنوان کرد: با اجرای این عملیات‌، روان آب‌ها به داخل خاک نفوذ داده می‌شود تا آبخوان‌ها تقویت شود، همچنین از وقوع سیلاب‌های ویرانگر نیز جلوگیری می‌شود.

مدیریت ۱۹ پارک جنگلی به جوامع محلی واگذار شد

در ادامه هومان خاکپور رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از محل اعتبارات تخصیص یافته به اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان حدود ۶۵ میلیارد ریال به بحث مدیریت مرتع و جنگل اختصاص یافت.

وی افزود: در سال‌جاری حدود ۴۰ هزار پروژه در حوزه جنگل و مرتع با مشارکت جوامع محلی که بهره‌برداران نهایی جنگل و مرتع محسوب می‌شوند اجرایی و عملیاتی شد.

خاکپور خاطرنشان کرد: در سال‌جاری در حدود ۲۸۰۰ هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری عملیات احیا و بذرکاری انجام و همچنین ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های استان غنی‌سازی شد و ۲۵۰۰ هکتار از مراتع نیز زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفت.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی با مشارکت ۱۰۰ درصدی بهره‌برداران انجام گرفت، گفت: تنها ۷۰۰۰ تن بذر کلوس، آنغوزه و باریجه در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری مدیریت ۱۹ پارک جنگلی به جوامع محلی واگذار شد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نیز مدیریت هفت پارک جنگلی به مردم واگذار شده بود، همچنین مدیریت دو نهالستان و یک ایستگاه تولید بذر به شرکت‌های تعاونی فعال چهارمحال و بختیاری در حوزه منابع‌طبیعی واگذار شد.

خاکپور در خصوص بحث زراعت چوب، عنوان کرد: در سالیان گذشته تنها ۴۸ هکتار از اراضی ملی استان تحت زراعت چوب قرار گرفته بود، امسال درصدد هستیم این عدد را به ۱۰۰ هکتار برسانیم.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در پایان بیان کرد: در راستای افزایش سرانه فضای سبز امسال ۲۲۰۰ هکتار از جنگل‌های استان با گونه‌های جنگلی محلی احیا و توسعه داده می‌شود، همچنین درصدد هستیم ظرف پنج سال آینده تمامی مراتع استان را در قالب طرح‌های مرتع‌داری احاله مدیریت کنیم.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان به عملیات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

در پایان علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در سال‌جاری حدود ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات این اداره‌کل به مباحث آبخیزداری تخصیص یافت.

وی ادامه داد: درصدد هستیم با انجام عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز فرسایش و رسوب را به حداقل برسانیم، آبخیزداری در بالادست موجب رسیدن منفعت اقتصادی به مناطق پایین‌دست حوزه آبخیز می‌شود.

محمدی بیان کرد: تاکنون در ۱۰۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیر چهارمحال و بختیاری عملیات بیولوژیک و ۵۰۰۰ هکتار نیز عملیات بیومکانیک انجام شده است که حدود ۳۰ درصد اقدامات در سه سال اخیر انجام شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز