کد خبر : 155173
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

واکنش سفیر سابق آمریکا در عربستان به انتشار گزارش خاشقجی

واکنش سفیر سابق آمریکا در عربستان به انتشار گزارش خاشقجی

سفیر پیشین آمریکا در ریاض در واکنش به انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی، از اقدام دولت بایدن در عدم تحریم بن سلمان حمایت کرد اما گفت اگر عربستان با تنظیم مجدد روابط کنار نیاید، واشنگتن به دیگر شرکای منطقه‌ای توجه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، “جیم اسمیت” که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سفیر آمریکا

واکنش سفیر سابق آمریکا در عربستان به انتشار گزارش خاشقجی

سفیر پیشین آمریکا در ریاض در واکنش به انتشار گزارش قتل جمال خاشقجی، از اقدام دولت بایدن در عدم تحریم بن سلمان حمایت کرد اما گفت اگر عربستان با تنظیم مجدد روابط کنار نیاید، واشنگتن به دیگر شرکای منطقه‌ای توجه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، “جیم اسمیت” که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ سفیر آمریکا در عربستان بود، در رابطه با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسید، با سی‌بی‌اس نیوز مصاحبه کرد.

او گفت: اجازه بدهید یک گام عقب بروم. جمال دوست خوبی بود و طی چهار سال و نیم حضورم در عربستان بارها و بارها با او ملاقات داشتم. او مردی دوست داشتنی بود و مطالبی درباره حمایتش از این خاندان سلطنتی و این پادشاهی به من نشان می‌داد و وقتی کشته شد، بسیار ناراحت شدم.

اسمیت افزود: وقتی این گزارش منتشر شد، اولین واکنش من به آنچه سیا دو سال پیش گفته بود، شباهت داشت. چیز جدیدی نیست اما مطابق با اطلاعاتی است که تا آن زمان منتشر شده است.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به اینکه آیا بایدن از تحریم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌ترسد، گفت: خب گمان نمی‌کنم که او از تصمیم گیری درباره اعمال تحریم بترسد. فکر میکنم کاری که او انجام میدهد این است که گام اول حساب شده‌ای در تعامل دوباره با سعودی‌ها و ارزیابی دوباره این رابطه بردارد. گرچه در ابتدا از عدم تحریم بن سلمان ناامید شدم اما وقتی یک گام رو به عقب بر میدارم، متوجه میشوم که خیر، این کاری که رئیس جمهور انجام میدهد، احتمالا منطقی است.

جیمز اسمیت گفت: وقتی می‌گویم روابط را تغییر دهید، روابط ایالات متحده با عربستان سعودی چگونه خواهد بود؟ در دولت قبل، روابط معامله‌ای بود و فکر نکنم به خوبی به کشورهایمان خدمت کرده باشد. چون در یک رابطه معامله‌ای، تمرکز روی چیزی جز معامله نیست. فکر میکنم آنچه بایدن میگوید، این است که اگر ما به روابط استراتژیک بازگردیم، بعد ایالات متحده میتواند روابط بسیار مثبتی با عربستان داشته باشد. اما این باید شامل موارد دیگری به غیر از فروش سلاح باشد.

سفیر سابق ایالات متحده همچنین گفت: این باید شامل مواردی مثل حقوق بشر باشد. خب این اولین گام در تنظیم مجدد این روابط است. فکر میکنم اگر بن سلمان و عربستان چنین روابطی نخواهند، بعد بایدن گامی به عقب میرود و انرژی بیشتری برای سایر شرکایمان در این منطقه مثل قطر، امارات، بحرین و کویت صرف میکند.

او تاکید کرد: بایدن رئیس جمهور است و بنابراین گام‌هایی که درباره عربستان و دیگر متحدان ما در سراسر جهان بر میدارد، تاثیر زیادی روی منافع آمریکا دارد. در حالی که او بن سلمان را تحریم نکرد، میتوانید استدلال کنید که بایدن او را با افشای این گزارش و انتشار آن مجازات کرد و بعد به بن سلمان به چشم شخص منفور در جهان غرب نگاه میشود. بایدن تمایلی به ملاقات یا صحبت با بن سلمان ندارد. او تعاملات خود را به ملک سلمان محدود کرده است. خب این گام اول جایگاه بن سلمان را تضعیف میکند. بعد باید ببینیم که گامهای بعدی چه خواهند بود. اکنون تحریم بن سلمان به پیشبرد منافع آمریکا کمکی نمی‌کند و صرفا باعث رضایت برخی از ما میشود.

جیمز اسمیت در پاسخ به اینکه آیا آمریکا می‌تواند چنین روابطی را با دیگر کشورهای منطقه ایجاد کند، گفت: ۳۰ سال اول روابط ما صرفا برای بحث امنیت بود و ما به شدت به نفت آنها نیاز داشتیم. آنها هم به شدت به امنیت ما نیاز داشتند. بعد از ۱۹۴۵ ما هنوز تهدید مشترک شوروی را داشتیم و این اساس روابط ما برای ۲۰ یا ۳۰ سال بعد از آن شد که بعد به حمایت مشترک ما از تلاش‌ها علیه افراطگرایی در این منطقه ارتقا یافت. خب این جایی است که ما اکنون ایستاده ایم. ایالات متحده منافع زیادی در این منطقه دارد، امنیت برای جریان نفت و گاز طبیعی اما نه برای خودمان چون ما از نفت سعودی‌ها بی نیاز هستیم بلکه برای متحدانمان در اروپا و آسیا. این اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

سفیر پیشین آمریکا در ادامه گفت: ما همچنین متحد بسیار مهمی در این منطقه داریم که اسرائیل است. و بهترین راه برای تضمین ثبات و امنیت بلندمدت در اسرائیل ادامه کار در مسیر روابط دوستانه با مابقی این منطقه است. بعد ایران را داریم که به سختی برای تضعیف تمام دولت‌ها در این منطقه و تهدید ما تلاش میکند. خب شماری از مسائل مهم و حیاتی در رابطه با منافع آمریکا وجود دارد. و اگر سعودیها بتوانند تغییری ایجاد کنند، آنطور که بایدن میخواهد، بعد ما میتوانیم دوباره روابط استراتژیک را به دست آوریم. ما همچنین متحدان مهم دیگری در این منطقه داریم. بنابراین اگر روابط سعودی ری‌ست نشود، ما گزینه‌هایی برای ایجاد روابط در این منطقه داریم.

منبع:ایسنا

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز