کد خبر : 172416
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

سرعت تحولات در تکنولوژی‌ها تمام معادلات را بر ‌هم زده است

سرعت تحولات در تکنولوژی‌ها تمام معادلات را بر ‌هم زده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای گفت: سرعت تحولات در تکنولوژی‌ها تمام معادلات را به ‌هم زده است. غلامحسین حسینی‌نیا امروز، ۲۷ آذر ماه، در جلسه مشترک هیات مدیره مجمع خیرین و توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که در ساختمان این مجمع برگزار شد، در خصوص اهمیت آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ایران اظهار کرد: در حال حاضر

سرعت تحولات در تکنولوژی‌ها تمام معادلات را بر ‌هم زده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای گفت: سرعت تحولات در تکنولوژی‌ها تمام معادلات را به ‌هم زده است.

غلامحسین حسینی‌نیا امروز، ۲۷ آذر ماه، در جلسه مشترک هیات مدیره مجمع خیرین و توسعه و ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای که در ساختمان این مجمع برگزار شد، در خصوص اهمیت آموزش فنی‌وحرفه‌ای در ایران اظهار کرد: در حال حاضر سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای مهمترین سازمان توسعه‌ای کشور است. هم اکنون دنیا دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را تجربه کرده اما دانشگاه‌های ایران در دانشگاه‌های نسل دوم باقی مانده‌اند.

وی افزود: تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد از جمعیت جهان نیاز به مهارت‌آموزی مجدد دارد زیرا عمر مهارت‌ها به پنج سال کاهش پیدا کرده است. ظرف ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیون از انسان‌های مهارت آموخته باید مجددا مورد آموزش قرار گیرند؛ در غیر این صورت از چرخه خارج می‌شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی عنوان کرد: هم اکنون ۴۵ درصد از ورودی‌های سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و این به نوبه خود فاجعه است زیرا بسیاری از این دانشجویان عمر و هزینه خود را صرف اخذ مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری کرده‌اند اما هم اکنون به دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای روی آورده‌اند.

حسینی‌نیا تصریح کرد: ما در سازمان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای طرحی را به عنوان آموزش‌های هیبریدی ارائه داده‌ایم تا دانشجویان در کنار درسی که می‌خوانند، در این دوره فشرده که شامل ۵۰۶ ساعت است، شرکت کرده و مهارت مناسب با علاقه خود را آموزش ببیند.

وی ادامه داد: تفاوت ماهر و بی‌هنر در ادبیات نیز مثال این شعر سعدی است که هنرمند هرجا رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی‌هنر لقمه چیند و سختی ببیند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی گفت: امروز بسیاری از کشورها از آلمان گرفته تا هند، چین و ژاپن، پیشرفت و سازندگی خود را مدیون نیروی ماهر و تکنسین‌های خود هستند و این نقطه دقیقا جایی است که ما در آن قرار داریم. به عنوان مثال کشور تایوان از نظر منابع طبیعی سطح بسیار ضعیفی دارد و حتی برای ساخت خانه مجبور به حمل شن و ماسه با کشتی هستند اما همین کشور امروز با استفاده از مهارت خود به جایی رسیده که آرزوی بسیاری از کشورهای اروپایی است.

حسینی‌نیا خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای اصلی در حل چالش با موانع ورود خیرین به آموزش‌های مهارتی فنی‌وحرفه‌ای است. همچنین این خیران می‌توانند به واسطه تجربه خود بهترین راهبر فعالیت‌های آموزشی در سیاست‌های آینده آموزش فنی‌وحرفه‌ای باشند. تلاش خواهیم کرد با گرفتن تصمیمات کلان در این مجمع، بحث راهبری آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را از سطح استانی به سطح ملی ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون به اندازه تمام جمعیت کشورهای حوزه خلیج فارس از نیروی جوان برخورداریم که تحصیل کرده هستند و این بزرگترین ثروت برای کشورمان است. زیرا بسیاری از کشورها از این ثروت برخوردار نیستند. باید به این جوانان اهمیت داد و برنامه‌ریزی دقیقی را برای آینده آن‌ها تدوین کرد زیرا آن‌ها نیز قلبشان برای ایران می‌تپد.

رئیس اداره آموزش متوسطه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش خراسان رضوی عنوان کرد: حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد دانش آموزان متوسطه دوم به هنرستان‌ها روی آورده‌اند که این عدد حدود هشت درصد از آمار کشور بالاتر است. این درصد شامل حدود ۹۷ هزار هنرجو است که از این تعداد ۶۰ هزار نفر مشغول به تحصیل در هنرستان‌های کارودانش هستند. همچنین از بین این هنرجویان حدود ۳۵ هزار نفر آنان مشغول به تحصیل در رشته‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور هستند.

وی افزود: در آموزش و پرورش استان با دو مشکل روبه‌‎رو هستیم. اولین مورد مشکل اعتبار است که در حوزه مهارت‌آموزی بسیار با آن روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به ازای هر نفر ساعت مهارت ۲۸۵۰ تومان بودجه اختصاص یافته که این رقم کافی نیست و باعث کاهش کیفیت آموزش می‌شود.

رئیس اداره آموزش متوسطه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش خراسان رضوی تصریح کرد: مشکل بعدی این است که ما استانداردهای مهارت دستگاه‌های متولی به ویژه فنی‌وحرفه‌ای در هنرستان‌های خودمان نیز آموزش می‌دهیم اما ارزشیابی توسط دستگاه متولی و صدور کارت مهارت به منظور این اشتغال نیز از مشکلات ما در این حوزه است.

وجود ۵۰۰ هزار پروژه نیمه تمام آموزش فنی‌وحرفه‌ای در خراسان رضوی

در ادامه این نشست غلامعلی رأفتی، رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در ساخت مدارس به ویژه هنرستان‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. هم اکنون حدود ۵۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی فنی‌وحرفه‌ای در استان داریم و برای اتمام این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان لازم است.

وی ادامه داد: با پیگیری همکارانمان در مجمع خیرین نتایج خوبی را شاهد بودیم. امیدواریم بتوانیم دغدغه‌های خود را از بین برده و هنرستان‌ها را در سطح استان گسترش دهیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دی ان اس گیمینگ

خرید باتری ماشین کره ای و خارجی

خرید دی ان اس گیمینگ

لیست تجهیزات آتش نشانی

طراحی لوگو حرفه ای

خرید و فروش شرکت پیمانکاری

دیزل ژنراتور

مهاجرت به کانادا

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

خرید حساب پراپ

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز