کد خبر : 174144
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹

معرفی دو زنجیره حاکم بر اکوسیستم حوزه تحقیقات کشور

معرفی دو زنجیره حاکم بر اکوسیستم حوزه تحقیقات کشور

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آسیب‌های حوزه تحقیقات در کشور را گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش و زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از تولید دانش دانست و گفت: ارتباط سیستماتیک و نظام‌مند بر این زنجیره حاکم نیست و کاستی‌های مختلفی وجود دارد. به گزارش ایسنا،  دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در نشستی که به

معرفی دو زنجیره حاکم بر اکوسیستم حوزه تحقیقات کشور

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی آسیب‌های حوزه تحقیقات در کشور را گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش و زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از تولید دانش دانست و گفت: ارتباط سیستماتیک و نظام‌مند بر این زنجیره حاکم نیست و کاستی‌های مختلفی وجود دارد.

به گزارش ایسنا،  دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا در نشستی که به مناسبت گرامی‌داشت هفته پژوهش و فناوری در این موسسه برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های چند ساله دکتر نورشاهی رئیس سابق موسسه و معاون پژوهشی و همکاران آن حوزه بیان کرد: باعث افتخار است که در روزهای نخست حضورم در موسسه در جمع اندیشمندان و فرهیختگان و همکاران موسسه در نشست علمی گرامی‌داشت هفته پژوهش حضور دارم و این موضوع را به فال نیک می گیرم.

وی اضافه کرد: با نگاه آسیب‌شناسانه به فضای عمومی تحقیقات کشور می‌بایست در حل آسیب تدبیر شود.

دکتر طاهری‌نیا آسیب‌های این حوزه را گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش و زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از تولید دانش دانست و ادامه داد: دست کم دو زنجیره بر اکوسیستم حوزه تحقیقات حاکم است. نخست؛ زنجیره تولید ثروت از دانش و دوم؛ زنجیره تولید سرمایه اجتماعی از دانش و به نظر می‌رسد زنجیره دوم از جامعیت بیشتری برخوردار است و با ماهیت علوم انسانی و اجتماعی سازگاری بیشتری دارد.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، گسست میان حلقه‌های زنجیره تولید ثروت از دانش را آسیب جدی اکوسیستم تحقیقات دانست و تصریح کرد: گسست میان حلقه ایده به مقاله و مقاله به پتنت و گسست میان تولید علم و ترویج علم از این قبیل است.

وی اضافه کرد: ارتباط سیستماتیک و نظام‌مند بر این زنجیره حاکم نیست و کاستی‌های مختلفی وجود دارد و جنس آسیب زنجیره های مذکور از جنس فرهنگ است و از جنس خلأ کار گروهی است؛ در عین حال راه حل نیز از باید از همین جنس باشد.

دکتر طاهری نیا ادامه داد: برای استخر دانش کشور اگر یک ورودی و خروجی تعریف شود، ورودی استخر دانش کشور مطلوب است و قابل افتخار، در عرصه تولید علم در تراز قابل قبولی هستیم، اما کاستی در خروجی استخر دانش است. در خروجی استخر دانش و حلقه مصرف دانش گسست حلقه ای مشاهده می‌شود، علم تولید شده در زمان مناسب به موقع و به جا مصرف نمی‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این نشست دکتر فرجادی، استاد موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی سخنرانی خود را با موضوع “پژوهش؛ شکست سازوکار بازار و وظیفه دولت” ارائه کرده و اعضای حاضر در جلسه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ولت متر عقربه ای

دانلود زيرنويس فارسي سريال

رپورتاژ آگهی یا ریپورتاژ آگهی

سایت فروش لوازم بنز

خرید حساب پراپ

دوره فتوشاپ در تبریز

خرید ممبر واقعی تلگرام

سازمان امور مالیاتی

معرفی برنامه صندوقچه وام خانگی

تولید فیلم استرچ

دستگاه تولید سبد میوه

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

سایت محدوده

سایت کليک نيوز

سایت تالک نيوز

سایت پويشگر

سایت تارگت نيوز

سایت نيوز آيس

سایت نمانيان

سایت اسکن خبر

سایت جريان خبر

سایت چشم انداز نيوز

سایت به علاوه نيوز

سایت روشن نيوز

سایت ديناز نيوز

سایت ويک نيوز

سایت دون نيوز

سایت اسکاي وان

سایت استاندارد نيوز